Vooraf:
De schipper die uw boot vaart neemt telefonisch contact met u op en hij hanteert hierbij een checklist die hij met u doorneemt. Daarnaast kunt u ook extra informatie geven over uw boot. Heeft u vragen aan de schipper, stel ze gerust. Er moet een basis van vertrouwen zijn, u geeft wel uw boot mee.
Transport:
Afhankelijk van waar uw boot ligt, gaan wij per openbaar vervoer naar het dichtstbijzijnde station en van het station naar de haven met een taxi.
De transportkosten van medewerkers BBD zijn voor uw rekening
Bij aankomst in de vertrek haven:
Wij gaan naar de haven waar uw schip ligt, nemen de sleutels in ontvangst. Controleren het schip op eventuele schades, deze worden in een verslag vooraf aangetekend, dit verslag laten wij aftekenen door u, een derde door u aangesteld of eventueel de havenmeester, zodat zowel u als wij niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.
Als wij uw boot betreden, controleren wij:
- trossen en fenders
- of de motor in goede staat is
- koelvloeistof
- olie
- wierfilter
- vetpers
- brandstof
Ook controleren wij de navigatie verlichting. Na controle, starten wij de motor en laten deze 25 minuten stationair draaien. Draait de motor soepel en blijft de temperatuur stabiel dan sturen wij u een sms dat wij gaan vertrekken. In deze sms ziet u ook de verwachte aankomst tijd en de haven van uw keuze.
BBD vaart met uiterste zorgvuldigheid met uw boot, mochten er gebreken zijn, zoals defecte verlichting of iets dergelijks, dan willen wij dit graag van te voren weten.
Wij proberen uw boot zo snel mogelijk in de gewenste haven te krijgen, dit is afhankelijk van vele factoren.
Wij varen met onze eigen navigatie systemen die wij ook meenemen naar uw boot.
Wij hebben altijd onze eigen marifoon bij ons, zodat wij veilig uw boot kunnen varen.
Wij varen 8 uur per dag met twee ervaren bemanningsleden. Mochten wij door kunnen varen dan stellen wij wisseldiensten in tussen de bemanning. Het is dan 5 uur op, 5 uur af. Dit betekent 3 keer 8 uren in een etmaal. Mochten er bruggen/sluizen zich voordoen dan staan wij met beide bemanningsleden aan boord.
Varen vanuit het buitenland:
Ligt uw boot in het buitenland dan nemen wij contact op met de lokale instanties om onze komst te melden. Wij nemen contact op met de lokale autoriteiten en met hen betreden wij uw boot. Wij vragen de autoriteiten de boot te onderzoeken op verboden middelen. Na dit onderzoek beginnen wij zoals beschreven bij “aankomst in de vertrek haven”.
Onvoorziene omstandigheden:
Mist: wij nemen geen risico met uw boot daarom hebben wij als maatstaf, zicht meer als 250 meter.
Windkracht: 7 (harde wind) leggen wij uw boot in de dichtbij zijnde haven.
Bijkomende kosten voor u:
- Brandstof
- Olie
- Koelvloeistof
- Havengelden
- Brug gelden
- Traject gelden (turfroute, de Zaan etc.)
Na afmeren in de aankomst haven:
Noteren wij:
- het aantal draai uren
- brandstof stand
- sluiten elektra (hoofdschakelaar) af
- sluiten uw boot af, leveren de sleutels in bij u, een door u aangestelde derde, de havenmeester of nemen ze mee en sturen ze aangetekend naar uw op.